Falska mejl, sms och samtal

2025-11-12 | Konsumentskydd

Har du fått ett mejl, sms eller telefonsamtal som ser ut att komma från Finansinspektionen, men som du misstänker är falskt? Här kan du läsa om hur du känner igen bedrägeriförsök och vad du ska göra om du drabbas.

Så skyddar du dig

Bedragare kan utge sig för att vara Finansinspektionen, banker eller andra myndigheter. De kan kontakta dig via mejl, sms, sociala medier eller telefonsamtal. Du kan skydda dig genom att vara uppmärksam och aldrig lämna ut känsliga uppgifter.

Mejl

Kontrollera alltid avsändaradressen om du får ett mejl som verkar misstänkt.
Mejl från Finansinspektionen kommer från adresser som slutar på @fi.se.

Exempel på korrekta adresser: 

  • förnamn.efternamn@fi.se
  • finansinspektionen@fi.se

Om mejlet kommer från en okänd adress (t.ex. gmail, outlook eller med siffror och bokstäver) – radera det direkt. Klicka inte på länkar, öppna inte bilagor och svara inte.

Sms

Bedragare sms:ar och låtsas vara FI. Vi kontaktar inte konsumenter på det sättet.
Om du får ett sms som ser ut att komma från oss – klicka inte på några länkar.

Vidarebefordra misstänkta sms till 7726. Det hjälper teleoperatörerna att identifiera och stoppa bedrägerier. Radera sedan meddelandet.

Länkar, QR-koder och bilagor

Om du misstänker att ett mejl eller sms är falskt:

  • Klicka inte på länkar och skanna inte QR-koder.
  • Öppna inte bilagor.
  • Svara inte på meddelandet.

Öppna i stället den sökmotor du använder, exempelvis Chrome, Edge, Internet Explorer, Safari, på din mobil eller dator och skriv in adressen till den webbplats du uppmanas att gå in på.

Tecken på bluffmejl eller bluff-sms

Bedrägeriförsök kan vara välgjorda, men ofta finns detaljer som avslöjar dem.

Var särskilt uppmärksam om:

  • Språket är onaturligt, slarvigt eller för vänligt.
  • Svenska och engelska blandas.
  • Du uppmanas att logga in eller betala.
  • Meddelandet innehåller hot om rättsliga följder eller spärrade konton.

Telefonsamtal

Det förekommer att bedragare ringer och säger att de ringer från Finansinspektionen.

Våra medarbetare:

  • Ber dig aldrig lämna ut kontonummer eller kortuppgifter.
  • Ringer inte oväntat för att diskutera investeringar, kryptovalutor eller fonder.

Om du får ett misstänkt samtal – lägg på direkt.

Anmäl bedrägeriförsöket

Om du har fått ett falskt mejl, sms eller samtal:

  • Anmäl till Polisen via polisen.se/anmal eller ring 114 14.
  • Kontakta din bank om du lämnat ut uppgifter eller fört över pengar.

Investeringsbedrägerier och falska erbjudanden

Många bedrägerier handlar om investeringar – ofta i kryptovalutor, fonder eller aktier.
Bedragarna kan hävda att de representerar Finansinspektionen eller ett företag som ”har FI:s tillstånd”. Det stämmer inte.

Du kan själv kontrollera om ett företag står under vår tillsyn i företagsregistret.

Sök företag i FI:s företagsregister.

Varningslistan

Finansinspektionen publicerar en varningslista över företag och personer som saknar tillstånd att erbjuda finansiella tjänster, men som ändå försöker kontakta svenska konsumenter. Många av dessa företag används i investeringsbedrägerier.

Du hittar listan här: Varningslistan

Om du blivit kontaktad av ett företag på listan ska du inte svara eller investera pengar.
Har du redan gjort det, kontakta din bank och gör en polisanmälan.

Om du redan blivit lurad

Om du har överfört pengar eller lämnat ut uppgifter:

  • Kontakta din bank omedelbart.
  • Polisanmäl händelsen.
  • Kontakta Konsumenternas Bank- och finansbyrå för rådgivning och vägledning.