Om tv:n går sönder... Produktförsäkring och skadereglering

Finansinspektionen och Konsumentverket har sedan hösten 2008 undersökt produktförsäkringarna i hemelektronikbranschen. Anledningen till undersökningarna är att många konsumenter har klagat på eller ställt frågor om dessa försäkringar.

I denna rapport redovisas den tredje och sista undersökningen. Det är en granskning av efterköpssituationen, dvs. hur skaderegleringen med anledning av produktförsäkringar bör hanteras. Dessutom redovisas de samlade slutsatserna av de olika delundersökningarna.

Den första undersökningen visar att produktförsäkringen innebär ett ökat skydd jämfört med hemförsäkring och garantier. Nyttan av produktförsäkringen är något som beror på konsumentens situation och kostnaden för produktförsäkringen bör ställas i relation till exempelvis kostnad för självrisk i hemförsäkringen.

Den andra undersökningen visar att det finns brister när det gäller produktförsäkringars överrensstämmelse med försäkringsavtalslagen (FAL) och lag om avtalsvillkor i konsumentförhållanden (AVLK). I vissa fall fanns det klara brister i informationen.  Försäkringsbolagen har sedan de tidigare undersökningarna förbättrat informationen till konsumenterna. Vissa frågor relaterade till avtalsvillkoren är föremål för rättslig prövning.

Den tredje undersökningen visar att efterköpssituationen i allt väsentligt fungerar väl. Informationen behöver dock tydliggöras exempelvis när det gäller ersättningsprodukter.

Sammantaget anser vi att marknaden för produktförsäkringar numera i allt väsentligt fungerar bra.