FI har undersökt om Brocc Finance har bedömt enskilda konsumenters återbetalningsförmåga, det vill säga säkerställt att varje enskild konsument kan upprätthålla en rimlig levnadsstandard även efter att en kredit har beviljats. FI har även granskat om eventuella brister är systematiska och om särskilda brister föreligger när kreditförmedlare använts. FI skriver av undersökningen.
Många försäkringsförmedlarföretag får ersättning även när ingen rådgivning ges. Samtidigt står flyttersättningar för en stor del av intäkterna, ofta i form av provisioner, och den rörliga ersättningen till rådgivare överstiger i vissa fall den fasta lönen. Det visar en ny analys som Finansinspektionen har gjort.
Finansinspektionen tillstyrker utredningens förslag, som skulle innebära ett stärkt skydd för konsumenter när de ingår distansavtal med företag på finansmarknaden.
Finansinspektionen ska undersöka om den rekonstruktion som moderbolaget till Intrum Sverige AB genomgår påverkar förutsättningarna för Intrum Sverige att bedriva verksamhet enligt lagen (2023:714) om förvärv och förvaltning av nödlidande kreditavtal.
FI ska undersöka om Moank AB har bedömt enskilda konsumenters återbetalningsförmåga, det vill säga säkerställt att varje enskild konsument kan upprätthålla en rimlig levnadsstandard även efter att en kredit har beviljats. FI granskar även om eventuella brister är systematiska och om särskilda brister föreligger när kreditförmedlare använts.
FI ska undersöka om Moanks kreditprövningar har varit tillräckliga när banken har beviljat lån till konsumenter. Det handlar om huruvida Moank har bedömt enskilda låntagares återbetalningsförmåga, och säkerställt att de kan upprätthålla en rimlig levnadsstandard även efter att lån har beviljats.
Finansinspektionen önskar komplettera sitt remissvar daterat den 20 januari 2025 avseende konsumentkreditutredningens förslag till genomförande av det nya konsumentkreditdirektivet.
FI varnar för 32 falska företag. Bakom namnen döljer sig bedragare, som lurar konsumenter på pengar genom falska lån och investeringar.
Just nu kontaktar bedragare konsumenter och påstår sig arbeta för Finansinspektionen. Vi uppmanar konsumenter att alltid vara försiktiga och vaksamma när de blir kontaktade.
Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten (Esma) ber om synpunkter från konsumentorganisationer för att förstå vilka hinder som finns för konsumenter som gör att man avstår från att investera på finansmarknaderna.