Resultat

2025

Bedrägerier via betaltjänster minskar men är fortsatt på höga nivåer

Bedrägerier via betaltjänster minskade något det andra halvåret 2024 men ligger fortsatt kvar på höga nivåer. Samtidigt ökade bedrägerier där bedragare manipulerar konsumenten till att utföra en transaktion. Det visar Finansinspektionens statistik över bedrägerier via betaltjänster.

FI på plats i Almedalen 2025

Under Almedalsveckan 2025 finns Finansinspektionen på plats för att medverka i seminarier och paneldiskussioner.

Stabiliteten i det finansiella systemet (2025:1): Osäkerheten kan bestå en längre tid

Osäkerheten om den geopolitiska och ekonomiska utvecklingen är stor och risken för negativa störningar är högre nu jämfört med i höstas. Samtidigt har svenska banker stora kapitalbuffertar och god lönsamhet vilket bygger motståndskraft. Men såväl finansiella företag som hushåll och företag behöver vara redo för att det osäkra läget kan pågå en längre tid. Det är några av våra slutsatser i årets första stabilitetsrapport.

FI varnar för bedragare – 50 nya namn på varningslistan

2025-05-08 | Låna Konsument Spara

FI varnar för 50 falska företag. Bakom namnen döljer sig bedragare, som lurar konsumenter på pengar genom falska lån och investeringar.

Varannan fondsparare har inte koll på avgiften

2025-05-06 | Konsument Spara Fond

Trots att de flesta svenskar sparar i fonder känner varannan inte till vad fondavgiften är. Det kan få betydelse för den framtida avkastningen. För att öka prismedvetenheten hos konsumenter publicerar FI varje kvartal medianavgiften för några populära fondkategorier.

Få svenskar har kontanter hemma för en vecka

Endast två av fem har kontanter hemma för att klara sig en vecka om det digitala betalningssystemet skulle slås ut. Detta trots att det är viktigt att ha flera alternativ att betala med i händelse av en samhällskris. Fyra av fem svenskar har fler än ett alternativ för att logga in på sin bank och ungefär hälften har betal- eller kreditkort i fler än en bank. Det visar en ny mätning från Finansinspektionen.

Bedragare hör av sig igen – låtsas vilja hjälpa till

2025-04-25 | Låna Konsument Spara

Bedragare kontaktar personer som tidigare blivit lurade på pengar, och låtsas vilja hjälpa dem att få tillbaka pengarna. Under första kvartalet 2025 fick Finansinspektionen in allt fler samtal som rörde denna typ av bedrägeri.

Konsumentskyddsrapport 2025: Digitalisering och virala trender skapar risker för konsumenter på finansmarknaden

2025-04-23 | Låna Betala Försäkra

Oseriösa investeringsråd från AI eller finfluencers, och löften om snabba vinster från kryptohandel. Det är exempel på konsumentskyddsrisker som har vuxit fram på finansmarknaden på senare tid. Samtidigt kvarstår risker kopplat till bland annat osund kreditgivning och att konsumenter hamnar i finansiellt utanförskap. Det skriver Finansinspektionen i årets konsumentskyddsrapport.

Bedragare påstår sig arbeta för Finansinspektionen

Just nu kontaktar bedragare konsumenter och påstår sig arbeta för FI. Vi uppmanar konsumenter att alltid vara försiktiga och vaksamma när de blir kontaktade.

Sju nya falska företag på FI:s varningslista

Finansinspektionen varnar för sju nya företagsnamn som används av bedragare för att lura svenskar. Bedragarna säger sig ge erbjudanden om investeringar och lån mot en avgift. Vi uppmanar konsumenter att alltid kolla upp företag innan du gör affärer med dem.