Alla konsumenter har rätt till ett betalkonto. Samtidigt får banker neka eller avsluta betalkonton, med hänvisning till risken för att betalkontot utnyttjas av kriminella. Eftersom det innebär stora problem att sakna tillgång till ett betalkonto, behöver bankerna fortsätta att arbeta för att konsumenters tillgång till betalkonto inte ska begränsas mer än nödvändigt.
Konsumenter som är bosatta i Sverige, eller någon annanstans inom det europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES), har rätt att få öppna ett betalkonto med grundläggande funktioner i svenska banker. Samtidigt ska bankerna motverka att deras tjänster utnyttjas för penningtvätt eller finansiering av terrorism. Därför får banker under vissa förutsättningar avsluta betalkonton, eller neka konsumenter att öppna ett betalkonto. Det kan exempelvis handla om att konsumentens identitet inte kan styrkas eller att banken inte anser att den kan hantera risken för penningtvätt.
För den som står utan betalkonto innebär detta ett finansiellt utanförskap, då det blir svårt att ta emot lön eller bidrag samt att betala sina räkningar. Bankerna bör därför alltid pröva alternativa lösningar innan de väljer att neka eller avsluta ett konto. FI anser att den här typen av skyldighet bör införas i lag och att de riskreducerande åtgärder som bankerna vidtagit dokumenteras för att möjliggöra uppföljning.
Under 2025 har FI granskat hur de fyra största bankerna i Sverige har hanterat sin skyldighet att erbjuda konsumenter ett betalkonto. Kartläggningen visar att bankerna behöver fortsätta sitt förbättringsarbete för att konsumenters tillgång till betalkonto inte ska begränsas mer än nödvändigt. FI anser också att en skyldighet i lag bör införas som innebär att bankerna i varje enskilt fall ska pröva om alternativa åtgärder till avslutande eller nekande av betalkonto är lämpliga. Det kan handla om riskreducerande åtgärder, så som att begränsa de tjänster eller produkter som konsumenten erbjuds. Dessutom anser vi att besluten ska dokumenteras på ett tydligt sätt för att möjliggöra uppföljning.
Under 2026 kommer vi att göra en mer omfattande kartläggning som även inkluderar mindre banker. Genom de granskningar vi gör får vi ett bättre underlag för vår tillsyn och information om hur antalet nekade och avslutade betalkonton utvecklas över tid.
Du som har nekats betalkonto eller fått ditt betalkonto avslutat ska få information av banken om vart du kan vända dig för att klaga eller få beslutet rättsligt prövat. Informationen från banken ska vara skriftlig och utan kostnad för dig som konsument. Om du inte får en skriftlig underrättelse, så kan du påpeka detta för banken. Om det är möjligt ska skälen till bankens beslut framgå i den skriftliga underrättelsen.
Om du vill se beslutet överprövat kan du vända dig till bankens klagomålsansvariga. Det framgår av bankernas webbplatser hur du kontaktar klagomålsansvarig. Du kan även få beslutet prövat av Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
Du som har frågor om betalkonto kan vända dig till Konsumenternas Bank- och finansbyrå. Konsumenternas ger oberoende vägledning på konsumenternas.se, och kan nås per telefon 0200-22 58 00 på vardagar mellan kl. 09.00 och 12.00.
Senast granskad: 2025-11-03