Avsnitt 2. Inkasso och Kronofogden

2024-08-28 | Låna

Det kan bero på rent slarv, eller så har du faktiskt ont om pengar. Vi pratar om vad som händer när du har en obetald skuld, vad du kan göra åt situationen – och varför så många får problem. Gäster i avsnittet är Fredrik Engström, ordförande för branschföreningen Svensk Inkasso.

FI-podden Låna pengar avsnitt 2. Inkasso och Kronofogden


Fredrik Engström påpekar att det kan innebära en stor stress att få brev från inkasso om en obetald skuld – särskilt om du inte har råd att betala. Men så fall bör du ta kontakt med inkassoföretaget, säger han. 

– Berätta om vilka förutsättningar du har att betala. Kanske kan ni diskutera möjligheten att göra en avbetalningsplan. 

Ungefär 15 procent av skulderna hos inkassoföretag hamnar senare hos Kronofogden. Du får då ett betalningsföreläggande hemskickat.

– Det är viktigt att du läser igenom vad som står. Om det inte stämmer att du är skyldig pengar ska du bestrida skulden, säger Davor Vuleta.

Davor poängterar att ett betalningsföreläggande inte per automatik innebär en betalningsanmärkning. Du har tid på dig att betala skulden innan den, som det heter, blir fastslagen. Först då hamnar den i Kronofogdens register. Då kan kreditupplysningsföretag hämta in uppgifter om skulden och ge dig en betalningsanmärkning.

Skulderna minskade under pandemin

Under de senaste åren har hushållens marginaler krympt, och skulderna ökat, till följd av hög inflation och höga räntor. 417 000 privatpersoner hade vid årsskiftet en skuld hos Kronofogden. Under pandemin sågs delvis se en motsatt utveckling: Inkassokraven minskade.

– Slarvet minskade eftersom många jobbade hemma. Samtidigt hade vi sämre möjligheter att konsumera. Restaurangerna var inte öppna, till exempel, säger Fredrik Engström.

Davor Vuleta påpekar dock att de som inte hade möjlighet att jobba hemifrån under pandemin oftare behövde vara sjukskrivna. Inkomsterna minskade för denna grupp, och så även risken för att bli skuldsatt.

Avsnittet spelades in den 26 januari 2024

Några ord från avsnittet

  • Betalningspåminnelse. När du inte betalar till exempel en faktura i tid får du oftast en eller flera betalningspåminnelser. Företag är dock inte skyldiga att skicka betalningspåminnelser innan de skickar skulden till inkasso (se nedan).
  • Inkassoföretag/inkassobolag. När du inte betalar i tid kan din skuld skickas till ett inkassoföretag. Inkassoföretaget skickar dig ett så kallat inkassokrav – ett krav på betalning.
  • Kronofogden. Om du inte betalat efter inkassokrav skickas din skuld till Kronofogden. Det är en statlig myndighet som driver in skulder, men som också bland annat arbetar med skuldsanering.
  • Betalningsföreläggande. Ett krav på betalning från Kronofogden. Om du inom en viss tid efter betalningsföreläggandet inte betalar din skuld, blir skulden fastställd. Kronofogden kan då driva in skulden.
  • Betalningsanmärkning. När du har en skuld registrerad för indrivning hos Kronofogden, kan ett kreditupplysningsföretag ge dig en betalningsanmärkning. Det kan begränsa dina möjligheter att till exempel ta ett lån, köpa ett mobilabonnemang eller teckna ett hyreskontrakt.
  • Enskilda skulder. Skulder till företag eller privatpersoner. Det kan handla om till exempel obetalda mobilräkningar eller obetalda lån.
  • Allmänna skulder. Skulder till stat, kommun eller region. Det kan röra sig om allt från en biblioteksskuld till en skatteskuld. Allmänna skulder skickas oftast inte till inkasso, utan hamnar direkt hos Kronofogden.
  • Konsumtionslån. Lån som du tar för att konsumera. Hit räknas alla lån utom bolån.
  • Kreditprövning. Innan banker eller andra låneföretag kan ge dig ett lån, måste de pröva om du har råd med lånet, alltså genomföra en kreditprövning.
  • Konsumentkreditinstitut/konsumentkreditföretag. Företag som ger konsumtionslån, och som inte är banker.
  • Överskuldsättning. När du har mer skulder än du har råd att betala.
  • Tillsyn. Kan beskrivas som granskning och kontroll. FI har i uppdrag att utföra tillsyn av exempelvis banker och konsumentkreditföretag. I vår tillsyn granskar vi att företagen följer lagar och regler. Ett exempel är att vi kontrollerar deras kreditprövningar.

Om FI-podden Låna pengar

Vad händer när du har en obetald skuld? Vem får problem med skulder – och varför? FI-podden Låna pengar sprider kunskap och väcker diskussion. Podden riktar sig till vanliga konsumenter, men också till de som i sitt yrke möter skuldsatta personer. Programledare är FI-medarbetarna Michael Andersson, rådgivare, och Anna Hult, senior jurist. I avsnitten medverkar även inbjudna gäster.

Podden är producerad 2024. Du kan lyssna på den via Souncloud, Spotify och Apple music.