Finfluencer? Fem saker att tänka på när du tipsar om ekonomi

Om du skapar och publicerar innehåll i sociala medier som handlar om finansiella produkter eller tjänster behöver du förhålla dig till de regler som gäller för att ge finansiell information.

Reglerna för att ge finansiell information omfattar alla, såväl licensierade finansrådgivare som privatpersoner. Om du publicerar vilseledande eller vårdslösa inlägg om till exempel investeringsmöjligheter som kan skada dina följare ekonomiskt kan du hållas ansvarig för detta. 

Här är fem saker du behöver tänka på för att inte trampa snett när du publicerar innehåll som rör finansiell information:  

1. Skilj på fakta och åsikter

Vissa investeringar, som i kryptotillgångar, så kallade marginalkontrakt (CFD:er) eller terminer, kan vara mycket riskfyllda. Se till att det du säger är sant, rättvist, tydligt och inte vilseledande. Skilj på fakta och åsikter. Om dina kommentarer bygger på rykten eller obekräftad information måste du vara tydlig med det.

2. Var ärlig, påläst och lyft riskerna

Var ärlig. Lyft fram riskerna och inte bara möjligheterna. Att säga saker som att ”bli rik snabbt” kan påverka människor till att ta risker de egentligen inte har råd med. Människor kan också förlora pengar snabbt.

Låter något för bra för att vara sant är det troligen det. Om du marknadsför investeringar som kan utgöra ett bedrägeri kan du begå ett brott. Dina följare riskerar att förlora allt de investerat, och du kan bli åtalad.

3. Undvik rekommendationer och råd

Att säga vad andra ska investera i, eller inte investera i, kan räknas som investeringsrådgivning om omfattas av många olika regler. Var medveten om att direkta rekommendationer eller råd om vad dina följare ska köpa, sälja eller behålla kan omfattas av tillståndsplikt. Det gäller också om du delar din personliga åsikt om att en viss aktie eller kryptotillgång kommer att gå upp eller ner. Friskrivningar som att ”detta är inte investeringsråd” skyddar dig inte, om innehållet i praktiken fungerar som ett råd eller en rekommendation.

4. Låtsas inte vara expert

Om du inte förstår en produkt fullt ut, prata inte som om du gör det. Dåliga rekommendationer kan orsaka stora ekonomiska förluster, både för dina följare och för dig själv.

5. Var tydlig med om du får betalt eller gynnas

Om du redan har investerat i det du pratar om, behöver du vara tydlig med det. Det är inte tillåtet att försöka få andra att investera i en viss aktie som du själv investerat i för att driva upp värdet på aktien. Om du får pengar, gåvor eller förmåner för att marknadsföra en finansiell produkt, säg det tydligt. Även texten ska tydligt visa att det handlar om marknadsföring. Reklaminlägg i sociala medier bör tydligt reklammarkeras med ordet ”reklam”. Även i ”betalt samarbete med” kan användas. Du hittar mer information om reglerna för marknadsföring på Konsumentverkets webbplats, se länkarna nedan. 

Notera att detta endast är en allmän vägledning. Det är i slutändan ditt ansvar att säkerställa att det du publicerar följer de regler som finns.


Senast granskad: 2025-10-15