Den 16 augusti 2012 trädde Europaparlamentets och Rådets förordning (EU) nr 648/2012 om OTC-derivat, centrala motparter och transaktionsregister (Emir) i kraft.
Den 1 juni 2013 antogs en lag för att anpassa svensk rätt till förordningen, lag (2013:287) med kompletterande bestämmelser till EU:s förordning om OTC-derivat, centrala motparter och transaktionsregister.
Den 17 juni 2019 trädde en ny förordning i kraft som i vissa delar ändrar och förenklar Emir, se Europaparlamentets och Rådets förordning (EU) 2019/834 (Emir Refit).
Den 1 januari 2020 trädde den nya förordningen Europaparlamentets och Rådets förordning (EU) 2019/2099 (Emir 2.2) i kraft.
Den 24 december 2024 trädde en ny förordning i kraft som i delar ändrar Emir, se Europaparlamentets och Rådets förordning (EU) 2024/2987 (Emir 3).
EU-förordningen innehåller krav på:
Den svenska lagen innehåller:
En ny kategori av motparter införs – "små finansiella motparter"– vilka undantas från skyldigheten att cleara sina transaktioner genom en central motpart. Små finansiella motparter är sådana finansiella motparter som inte överskrider någon av clearingtrösklarna som anges i artikel 11 i RTS 149/2013. Finansiella motparter som överskrider clearingtrösklarna ska meddela detta till FI.
Bestämmelserna i Emir som reglerar beräkningar av positioner för att bedöma om en motpart överskrider en clearingtröskel eller inte har ändrats genom Emir Refit. Genom ändringarna införs en skyldighet för motparter att regelbundet genomföra beräkningar av sina positioner för att bedöma om en clearingtröskel överskrids. Alla motparter ska med 12 månaders intervall beräkna det genomsnittliga nominella bruttovärdet på sina positioner per den sista i varje månad och jämföra det framräknade värdet med clearingtrösklarna som anges i artikel 11 i RTS 149/2013.
En motpart kan bestämma sig för att inte genomföra denna beräkning men ska då rapportera detta till FI och Esma. I ett sådant fall blir motparten clearingskyldig för alla OTC-derivat som är föremål för clearingkrav. För mer information se Rapportering till FI.
Transaktioner inom grupper där minst en motpart är en icke finansiell motpart kan under vissa förutsättningar undantas från rapporteringsskyldigheten för derivatkontrakt. En motpart som har för avsikt att utnyttja undantaget ska underrätta FI om detta och måste uppfylla de krav som framgår av artikel 9 Emir (såsom ändrad genom Emir Refit). För mer information se Undantag.
Emir Refit innebär även att omfattande förändringar av regelverket gällande vilka uppgifter som ska rapporteras till transaktionsregister (vad avser tillämpliga standarder, format, frekvens samt metoder och arrangemang för rapportering) samt avvikelserapporteringen kommer att träda i kraft den 29 april 2024. För mer information se Rapportering av ORC-derivat (Emir).
Finansinspektionen är behörig myndighet åt den centrala motparten Nasdaq Clearing AB och leder det tillsynskollegium som inrättats i enlighet med artikel 18 i Emir. Tillsynskollegiets sammansättning ses över årligen; den senaste uppdateringen gjordes den 23 april 2024. Följande myndigheter deltar för närvarande i tillsynskollegiet för Nasdaq Clearing AB: