Riksgälden har remitterat ett förslag till ändringarna i föreskrifterna om insättningsgarantin. FI tillstyrker de föreslagna ändringarna, som i första hand rör hur avgifterna för insättningsgarantin beräknas.
Finansinspektionen har, utifrån de utgångspunkter som myndigheten har att beakta, inga synpunkter på förslaget.
FI tillstyrker i stora delar de förslag som lämnas i promemorian, men efterfrågar i några avseenden ett antal förtydliganden. FI delar dock inte bedömningen i promemorian att effekten på kostnaderna för Finansinspektionen till följd av Dora-förordningen är begränsade, utan anser tvärtom att de är omfattande.
FI har, utifrån de utgångspunkter vi har att beakta, inga synpunkter på förslagen.
Utifrån de utgångspunkter som FI har att beakta begränsar inspektionen remissvaret till synpunkter som relaterar till artikel 21 och 23 i avtalet den 5 december 2023 mellan Sverige och Amerikas förenta stater om försvarssamarbete (DCA-avtalet) och önskar i dessa delar vissa klargöranden utifrån FI:s verksamhet med tillstånd och tillsyn.
Finansinspektionen har, utifrån de utgångspunkter som myndigheten har att beakta, inga synpunkter på det remitterade förslaget.
Finansinspektionen har, utifrån de utgångspunkter som myndigheten har att beakta, inga synpunkter på de remitterade förslagen.
Finansinspektionen har inga synpunkter på förslagen utifrån de utgångspunkter vi har att beakta.
Finansinspektionen avstyrker utredningens förslag om en generell reglering om övergångsrestriktioner för arbetstagare i offentlig verksamhet.
Finansinspektionen delar utredningens bedömning att det krävs ett ökat informationsflöde till brottsbekämpande myndigheter i syfte att förebygga, utreda och beivra fler brott. FI tillstyrker därför förslaget att inspektionen ska omfattas av en skyldighet att på begäran lämna uppgifter till brottsbekämpande myndigheter.