Av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2024/2987 (Emir 3) framgår att finansiella och icke-finansiella motparter som avses i artikel 10.1 ska ansöka om auktorisation från sina behöriga myndigheter (i Sverige Finansinspektionen) innan de använder eller antar en ändring av en modell för beräkning av initialsäkerhet.
Den 24 december 2024 trädde ändringsförordningen (EU) 2024/2987 (Emir 3.0) i kraft. Av artikel 7a framgår bland annat att motparter som omfattas av clearingkravet, och som uppnår en särskild clearingtröskel, i viss utsträckning ska cleara centralt inom EU och därmed ha ett aktivt konto hos en central motpart inom EU (EU CCP).
Europeiska bankmyndigheten (EBA) har publicerat ett yttrande som uppmanar behöriga myndigheter inom EU att inte prioritera tillsynsåtgärder eller börja pröva ansökningar om godkännande av initialsäkerhetsmodeller, som kan komma att lämnas in till följd av att det reviderade regelverket Emir 3 träder i kraft den 24 december.
Implementationsfasen för att införa marginalkrav för derivat som clearas utanför centrala motparter förlängs. De sker genom ändringar i en teknisk standard (RTS) kopplad till Emir-förordningen, som beslutats av Europeiska bankmyndigheten (EBA), Europeiska försäkrings- och tjänstepensionsmyndigheten (Eiopa) och Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten (Esma).
De tre europeiska tillsynsmyndigheterna, Eiopa, EBA och Esma har publicerat två samråd om ändringar av de tekniska standarderna i Emir för clearingkrav och riskhanteringsteknik för icke clearade OTC-derivat.