Under Almedalsveckan 2025 medverkar FI i flera seminarier.
För att stärka konsumenternas ställning har FI beslutat om nya allmänna råd. FI vill att bolåneföretag informerar sina kunder inför att en ränterabatt på bolån är på väg att ta slut. Samtidigt börjar nya allmänna råd om beräkning av ränteskillnadsersättning att gälla.
FI varnar för fem falska företag. Bakom namnen döljer sig bedragare, som lurar konsumenter på pengar genom falska lån och investeringar.
Många försäkringsförmedlarföretag får ersättning även när ingen rådgivning ges. Samtidigt står flyttersättningar för en stor del av intäkterna, ofta i form av provisioner, och den rörliga ersättningen till rådgivare överstiger i vissa fall den fasta lönen. Det visar en ny analys som Finansinspektionen har gjort.
FI ska undersöka om Moanks kreditprövningar har varit tillräckliga när banken har beviljat lån till konsumenter. Det handlar om huruvida Moank har bedömt enskilda låntagares återbetalningsförmåga, och säkerställt att de kan upprätthålla en rimlig levnadsstandard även efter att lån har beviljats.
FI varnar för 32 falska företag. Bakom namnen döljer sig bedragare, som lurar konsumenter på pengar genom falska lån och investeringar.
Just nu kontaktar bedragare konsumenter och påstår sig arbeta för Finansinspektionen. Vi uppmanar konsumenter att alltid vara försiktiga och vaksamma när de blir kontaktade.
Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten (Esma) ber om synpunkter från konsumentorganisationer för att förstå vilka hinder som finns för konsumenter som gör att man avstår från att investera på finansmarknaderna.
Vilken ränta svenska bolånetagare får skiljer sig åt. FI publicerar nu statistik som visar genomsnittsräntan av de åtta största bolånebankerna. – Det behöver bli tydligare för bolånekunder vilken ränta de kan förvänta sig. För de som jämför och förhandlar sina villkor kan det finnas stora pengar att spara, säger Moa Langemark, konsumentskyddsekonom.
Bedrägerier via betaltjänster minskade något det andra halvåret 2024 men ligger fortsatt kvar på höga nivåer. Samtidigt ökade bedrägerier där bedragare manipulerar konsumenten till att utföra en transaktion. Det visar Finansinspektionens statistik över bedrägerier via betaltjänster.