Många konsumenter behöver hjälp för att ordna ett bra sparande. Samtidigt finns det oerhört många företag och sätt att spara och det kan vara svårt att veta vad som är den bästa lösningen. Alla rådgivare är inte heller seriösa. För att undvika fallgroparna har Finansinspektionen satt ihop fem tips att tänka på.
Swish är en viktig del i det svenska betalsystemet och återkommande störningar i tjänsten påverkar många privatpersoner och företag. Finansinspektionen kommer därför att ha ett möte med bankerna för att diskutera hur de ska hantera problemen och säkerställa att tjänsten har hög tillgänglighet.
Betalning med faktura eller andra krediterbjudanden är en integrerad del av att handla på nätet. Unga utmärker sig med små marginaler och många påminnelser och inkassokrav. De riskerar tidigt i livet hamna i en besvärlig ekonomisk situation som följer dem en stor del av livet. Osund kreditgivning är en prioriterad konsumentrisk i årets rapport.
Unga låntagare och de med låg inkomst löper högre risk att få betalningsproblem när de tar konsumtionslån. Även om de bara lånar små belopp. Samtidigt minskar risken att konsumenter hamnar i skuldfällan om långivarna gör ordentliga kreditprövningar. Det visar en ny analys från Finansinspektionen (FI) som presenteras i samband med årets Konsumentskyddsrapport.
Konsumenter måste enkelt kunna flytta sina bolån. En förutsättning är enkel tillgång till amorteringsunderlag. Det finns inte i dag och här behöver bolåneföretagen göra mer. Därför har Finansinspektionen (FI) begärt in de största företagens planer att åtgärda problemen. Förbättras inte situationen kan FI komma att skärpa reglerna.
Bankernas bruttomarginal på bolån minskade med 4 punkter under det fjärde kvartalet 2020. Vid utgången av det fjärde kvartalet 2020 var marginalen till 1,40 procent, jämfört med 1,44 procent vid slutet av det tredje kvartalet.
Gör bankerna ordentliga kreditprövningar när kunder tar konsumtionslån? Jobbar mindre banker och betaltjänstföretag tillräckligt bra för att motverka penningtvätt? Och vilka risker innebär coronapandemin för framtiden? Det är tre områden som Finansinspektionen (FI) kommer att granska särskilt under 2021.
Konsumentskydd, penningtvätt och framtida risker till följd av coronapandemin är tre områden som FI kommer att granska särskilt under 2021.
FI konstaterar i en rapport till regeringen att svenska banker överlag infört rutiner för att leva upp till kraven i betaltjänstlagen på att konsumenter ska ha rätt att öppna ett konto med grundläggande funktioner. Samtidigt finns det tecken på brister när det gäller bankernas möten med de konsumenter som vill öppna sådana konton.
FI tillstyrker Post- och telestyrelsens förslag till föreskrifter om hur avvikelsen enligt 9 kap. 7 § 1 lagen (2010:1008) om betaltjänster ska fastställas.