Resultat

2021

Fem saker att tänka på för ditt sparande

Många konsumenter behöver hjälp för att ordna ett bra sparande. Samtidigt finns det oerhört många företag och sätt att spara och det kan vara svårt att veta vad som är den bästa lösningen. Alla rådgivare är inte heller seriösa. För att undvika fallgroparna har Finansinspektionen satt ihop fem tips att tänka på.

Möte med banker om störningar i Swish

Swish är en viktig del i det svenska betalsystemet och återkommande störningar i tjänsten påverkar många privatpersoner och företag. Finansinspektionen kommer därför att ha ett möte med bankerna för att diskutera hur de ska hantera problemen och säkerställa att tjänsten har hög tillgänglighet.

Konsumentskyddsrapport 2021

Betalning med faktura eller andra krediterbjudanden är en integrerad del av att handla på nätet. Unga utmärker sig med små marginaler och många påminnelser och inkassokrav. De riskerar tidigt i livet hamna i en besvärlig ekonomisk situation som följer dem en stor del av livet. Osund kreditgivning är en prioriterad konsumentrisk i årets rapport.

Unga och personer med låg inkomst har störst risk att hamna i skuldfällan

Unga låntagare och de med låg inkomst löper högre risk att få betalningsproblem när de tar konsumtionslån. Även om de bara lånar små belopp. Samtidigt minskar risken att konsumenter hamnar i skuldfällan om långivarna gör ordentliga kreditprövningar. Det visar en ny analys från Finansinspektionen (FI) som presenteras i samband med årets Konsumentskyddsrapport.

Effektivare delning av information vid byte av bolåneföretag behövs

2021-02-18 | Fintech Bolån Nyheter

Konsumenter måste enkelt kunna flytta sina bolån. En förutsättning är enkel tillgång till amorteringsunderlag. Det finns inte i dag och här behöver bolåneföretagen göra mer. Därför har Finansinspektionen (FI) begärt in de största företagens planer att åtgärda problemen. Förbättras inte situationen kan FI komma att skärpa reglerna.

Bankernas marginal på bolån

Bankernas bruttomarginal på bolån minskade med 4 punkter under det fjärde kvartalet 2020. Vid utgången av det fjärde kvartalet 2020 var marginalen till 1,40 procent, jämfört med 1,44 procent vid slutet av det tredje kvartalet.

FI:s prioriterade områden 2021

Gör bankerna ordentliga kreditprövningar när kunder tar konsumtionslån? Jobbar mindre banker och betaltjänstföretag tillräckligt bra för att motverka penningtvätt? Och vilka risker innebär coronapandemin för framtiden? Det är tre områden som Finansinspektionen (FI) kommer att granska särskilt under 2021.

Finansinspektionens prioriterade områden för 2021

Konsumentskydd, penningtvätt och framtida risker till följd av coronapandemin är tre områden som FI kommer att granska särskilt under 2021.

2020

Redovisning av betalkontodirektivets införande i Sverige

FI konstaterar i en rapport till regeringen att svenska banker överlag infört rutiner för att leva upp till kraven i betaltjänstlagen på att konsumenter ska ha rätt att öppna ett konto med grundläggande funktioner. Samtidigt finns det tecken på brister när det gäller bankernas möten med de konsumenter som vill öppna sådana konton.

Remissvar: PTS förslag på föreskrifter på betaltjänstområdet

FI tillstyrker Post- och telestyrelsens förslag till föreskrifter om hur avvikelsen enligt 9 kap. 7 § 1 lagen (2010:1008) om betaltjänster ska fastställas.

Laddar sidan