Privatekonomisk utbildning

FI arbetar med finansiell folkbildning. De projekt vi driver omfattar informations- och utbildningsinsatser för varierande målgrupper, i olika åldrar och livssituationer.

FI samverkar med bland andra Riksbanken, Konsumentverket, Kronofogden, Konsumenternas Bank- och finansbyrå samt Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Lär dig mer om privatekonomi

På Gilla din ekonomi hittar du som konsument kostnadsfri oberoende fakta och information som är framtaget för att hjälpa dig att navigera bättre i din privatekonomi.

gilladinekonomi.se

I FI:s konsumentrum hittar du som konsument tips och information om allt från lån, försäkringar och olika sparformer till hur man ska tänka för att undvika att bli lurad.

fi.se/konsumentrummet

FI samverkar i följande informations- och utbildningsinsatser:

  • Grundskolan – Pengalabbet: webbspel för mellanstadiet om vardagsekonomi och Svinnrik: utbildningsmaterial om matsvinn och privatekonomi för hem-och konsumentkunskapen på högstadiet
  • Gymnasiet – Koll på cashen, utbildningsmaterial om privatekonomi
  • Högskolan – Pensionskunskap för personalvetar- och ekonomistudenter
  • Föräldrar – Ditt barn & dina pengar är en föräldraguide om pengar
  • Yrkesverksamma – Trygga din ekonomiska framtid, privatekonomi för yrkesverksamma
  • Seniorer – Tryggare ekonomi på äldre dar, privatekonomi för pensionärer
  • Nyanlända: Ny i Sverige – Kurs för personer som jobbar med asylsökande och de som har kommit till Sverige enligt massflyktdirektivet, SFI-ekonomi: privatekonomi för SFI-undervisning (svenska för invandrare) och En enkel kurs i finans en öppen webbkurs i ekonomi för utlandsfödda
  • Internationella samarbeten – FI är nationell samordnare för temaveckorna Money Week och World Investor Week.

Samarbete med Nationella nätverket för finansiell folkbildning

  Nationella nätverket för finansiell folkbildning är ett landsomfattande nätverk för utbildningsinsatser inom privatekonomi. Nätverket består av myndigheter, organisationer och finansiella företag. Nätverkets syfte är öka kunskapsspridningen i privatekonomi genom olika informations- och utbildningsinsatser och därigenom höja den allmänna förståelsen inom ämnet. Det sker i huvudsak genom utbildningsinsatser under varumärket Gilla din ekonomi där nätverket utbildar utbildare som kan sprida kunskapen vidare. Deltagarna förväntas i sin tur utbilda eller informera andra, så att kunskaperna sprids.

FI är aktiv medlem i Nationella nätverket för finansiell folkbildning och deltar i nätverkets programråd. FI ansvarar också för nätverkets kansli, kommunikation och samordning. Gilla din ekonomi är det varumärke nätverket använder för gemensamma utbildningssatsningar.

FI är aktiv medlem i Nationella nätverket för finansiell folkbildning och deltar i nätverkets programråd. FI ansvarar också för nätverkets kansli, kommunikation och samordning. Gilla din ekonomi är det varumärke nätverket använder för gemensamma utbildningssatsningar.

www.gilladinekonomi.se 

Vanda Brandt
Projektledare

Niklas Uppenberg
Projektledare

Amanda Westerström
Projektledare

2016

Brasilien inspireras av den svenska modellen för finansiell folkbildning

Brasilien kommer att utbilda i privatekonomi enligt samma metod som Finansinspektionen och nätverket Gilla Din Ekonomi arbetar i Sverige.

Internationell prisutdelning för privatekonomisk utbildning

I dag är Sverige värd för en internationell konferens och prisutdelning i syfte att uppmärksamma innovativa utbildningsinsatser i privatekonomi runt om i världen. Konferensen och prisutdelningen arrangeras av organisationen Child & Youth Finance International i samarbete med Finansinspektionen.

Unga osäkra på lån och försäkringar

Var tredje ung person som ska flytta hemifrån anser sig sakna tillräckliga kunskaper om ekonomi inför flytten. Flest frågetecken rör lån och försäkringar. Det visar en undersökning som FI låtit göra.

2015

Hälften av konsumenterna saknar grundläggande finanskunskap

Varannan konsument klarar inte att svara på tre frågor om ränta, inflation samt finansiell risk. Detta enligt den färska studien, Räknefärdighet och finansiell förmåga 2015, där forskare belyser olika aspekter på konsumenternas finansiella förmåga.