Nya regler för lämplighetsprövning från januari 2016

När Solvens 2-regelverket träder i kraft den 1 januari 2016 kommer nya regler för lämplighetsprövning som innebär förändringar jämfört med dagens ledningsprövning.

De rättsliga förutsättningarna för bedömningen kommer att finnas i 

  • 2 kap. 4 § 4-5 och 10 kap. 5 § försäkringsrörelselagen (2010:2043) – enligt lagrådsremiss
  • artikel 258.1.c och 273 i kommissionens delegerade förordning 2015/35 om komplettering av direktiv 2009/138/EG om upptagande och utövande av försäkringsverksamhet (Solvens II)
  • Finansinspektionens kommande föreskrifter om försäkringsrörelse
  • Eiopas riktlinjer om företagsstyrning.

De största förändringarna är att lämplighetsprövningen utvidgas till att även omfatta centrala funktioner i försäkringsföretag samt styrelsen som helhet.

Enligt de nya reglerna ska försäkringsföretagen – och till viss del Finansinspektionen – göra en prövning av om lämplighetskraven är uppfyllda. För försäkringsföretagen innebär det bland annat att säkerställa att samtliga berörda personer och styrelsen som helhet uppfyller kraven i Solvens 2-regelverket från och med den 1 januari 2016.

Företagen behöver dock inte skicka in någon ny anmälan för personer som redan är prövade av FI före den 1 januari 2016. Först när det sker en förändring som föranleder en ny prövning av FI, ska en anmälan skickas in.

Anmälningar som gäller personer som är ansvariga för centrala funktioner – och som alltså inte tidigare prövats för denna roll – ska göras till FI under perioden 1 januari - 31 mars 2016. Under den här perioden – när vi kan förvänta oss betydligt fler antal ärenden än normalt – kan handläggningstiden komma att bli längre än vanligt.