Minskade förluster vid bedrägerier via betaltjänster

Beloppet som bedragarna får med sig från bedrägerier via betaltjänster minskar. Detta tros bero på insatser och ökad medvetenhet bland företag och konsumenter. Samtidigt är antalet bedrägerier kvar på historiskt höga nivåer. Det visar Finansinspektionens statistik. FI uppmanar nu banker och andra betaltjänstleverantörer att fortsätta prioritera arbetet för att skydda sina kunder.

– Ökad medvetenhet om bedrägerier bland konsumenter och företag är en tänkbar orsak till att summorna minskar, men det är tydligt att betaltjänstleverantörerna behöver fortsätta arbetet för att skydda sina kunder. Bedragare försöker alltid hitta nya tillvägagångssätt och företagen behöver ligga steget före, säger Mithra Sundberg, avdelningschef för Betaltillsyn.

FI:s statistik över bedrägerier via betaltjänster visar att bedrägeribeloppen har sjunkit de senaste 1,5 åren. Beloppet som bedragarna lyckades lura till sig under årets första halva var 575 miljoner kronor. Beloppen för bedrägerier där konsumenten manipuleras till att utföra en transaktion har minskat mest. Antalet bedrägerier ligger samtidigt kvar på historiskt höga nivåer. Statistiken visar att antalet bedrägerier det första halvåret 2025 var närmare 143 000.

Bedragare använder olika metoder för att lura till sig pengar från konsumenter via betaltjänster. Till exempel genom att manipulera offret till att utföra en transaktion, stjäla känsliga uppgifter eller skicka falska fakturor som offret betalar.

FI ser positivt på skärpt lagstiftning

Det pågår ett arbete i EU med att ta fram ett nytt lagstiftningspaket med skärpta krav på betaltjänstleverantörerna. Det finns flera förslag som skulle innebära att ökade krav på företagens transaktionsövervakning och möjlighet för drabbade konsumenter att få ersättning i fler fall.

– Vi ser positivt på att lagarna skärps. Den här typen av bedrägerier får enorma konsekvenser för de drabbade och för samhället i stort. Det är viktigt att konsumentskyddet stärks på det här området, säger Mithra Sundberg.

Om statistiken 

FI publicerar statistik över bedrägerier via betaltjänster en gång i halvåret. Statistiken baseras på den rapportering som FI får från betaltjänstleverantörer under FI:s tillsyn. Eventuell felrapportering från bolagen korrigeras efterhand vilket gör att historiska uppgifter i statistiken kan skilja sig från den statistik som tidigare har publicerats.