Transaktioner Mifid 2/Mifir (TRS 2)

Den 3 januari 2018 trädde direktivet Mifid 2 och förordningen Mifir i kraft. De nya reglerna berör alla företag som ägnar sig åt värdepappersrörelse. Transaktionsrapportering enligt Mifid 2/Mifir sker till TRS 2-systemet som togs i drift den 3 januari 2018. Systemet är åtkomligt dygnet runt, förutom vid driftstopp.

Värdepappersföretag som utfört en transaktion med ett finansiellt instrument ska lämna uppgifter om transaktionen till FI så snart som möjligt – och senast vid slutet av följande arbetsdag (artikel 26 i Mifir). Rapporteringsskyldigheten omfattar betydligt fler instrument och handelsplatser än med det tidigare regelverket Mifid. OBS: Det tidigare TRS-systemet – som användes för rapportering av transaktioner i finansiella instrument med handelsdatum till och med den 2 januari 2018 enligt Mifid – har stängts.

Information som fortlöpande publiceras på denna sida handlar om rapportering till TRS 2-systemets produktionsmiljö. För information om testrapportering till TRS 2 se Testrapportera i TRS2-systemet

Aktuellt

(2018-12-11)

  • Onsdagen den 12 december kommer TRS 2-systemet inte att vara tillgängligt på grund av uppgradering till en ny systemversion. Det går fortsatt bra att skicka in transaktionsfiler. Filerna kommer dock först att hämtas från rapportörers FTP-servrar för bearbetning när systemuppgraderingen är klar. Därefter kommer (FF-)feedbackfiler att skapas och skickas ut.
    Den nya systemversionen innehåller:
  1. ändringar i valideringen av Buyer/Seller/BuyerDecisionMaker/SellerDecisionMaker LEI-koder ursprungligen med status Inactive på TradeDate (CON-070/CON-120/CON-160/CON-210) men som senare har uppdaterats till Active i GLEIF;
  2. rättelse för att valideringen av LEI-koder tidigare har baserats på tidsstämpel i InitialRegistrationDate i stället för datum (utan klockslag).
  • Fredagen den 7 december: för närvarande skapar inte TRS 2-systemet några FD-filer (daily feedback). Det går fortsatt bra att skicka in transaktionsfiler. FF-feedback (direkt återrapportering) genereras fortfarande som vanligt. FD-filer kommer tidigast att börja kunna skapas torsdagen den 13 december.
  • Måndagen den 26 november uppgraderades TRS 2 till en ny systemversion. Den nya systemversionen innehåller förbättrad funktionalitet för transaktionsutbyte mellan tillsynsmyndigheter, vissa ändringar avseende referensdatainläsning och hantering samt följande uppdateringar:
    • 1. ändring avseende felkoder CON-411 och CON-412


      Tidigare:

      CON-411 utfärdades om instrumentet saknades i referensdatan.

      CON-412 utfärdades 1) direkt (utan att vänta sju dagar) om instrumentet inte var giltigt vid en handelsplats på handelsdatumet samt 2) om instrumentet fortfarande saknades efter att det hade gått sju dagar.

      Efter uppgraderingen:

      CON-411 utfärdas 1) om instrumentet saknas i referensdatan eller 2) om instrumentet inte är giltigt på handelsdatumet (i sju dagar). Transaktionsrapporten får status 'PDNG'.

      CON-412 utfärdas enbart om det har gått sju dagar och inget giltigt instrument har kommit in i referensdatan. Transaktionsrapporten får status 'RJCT'.

    • 2. rättning för felaktigt utfärdade felkoden CON-023 ('Transaction report with the same transaction reference number has already been sent for the firm and not cancelled') för omrapporteringar av transaktioner som först har återkallats inom samma TR-fil.

  • Finansinspektionen har återskapat tidigare utebliven FD-feedback som har varit möjlig att återskapa med befintlig teknisk funktionalitet i systemet. Återskapade FD-filer innehållande återrapportering på "gamla" transaktioner har laddats upp i Incoming-mapparna på rapportörers FTP-servrar. Observera att filnamn på dessa FD-filer anger det datum då feedback återskapades. Om återrapportering fortfarande saknas när dessa filer har bearbetats och om några transaktioners status är okänd/oklar, vänligen kontakta Finansinspektionen: rapportering@fi.se . I dagsläget kan sammanställningar över gällande transaktionsstatusar erbjudas i csv-format.
  • Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten (Esma) meddelar att det i samband med planerade systemuppgraderingar (februari 2019) även kommer att ske en uppdatering av befintliga rapporteringsinstruktioner, xml-scheman och valideringsregler för transaktionsrapportering enligt Mifir. Mer information samt nya versioner av rapporteringsinstruktioner, xml-scheman och valideringsregler finns på Esmas webbplats på sidan med instruktioner om rapportering enligt Mifir under rubriken Transaction Reporting Guidelines and Transaction Reporting Exchange Mechanism (TREM)
  • Det har tillkommit några filvalideringskontroller i samband med den senaste systemuppgraderingen den 27 juni 2018. De nytillkomna kontrollerna (SEX-017 – SEX-019) kräver bland annat att SubmittingEntityLEI-koden angiven i headern på en TR-fil stämmer överens med SubmittingEntityLEI-koden i själva TR-filen och att enbart LEI-koder används i rapporteringen. OBS: BIC-koder används inte i rapporteringen till TRS 2 systemet. En uppdaterad lista över filvalideringskontroller finns under Tekniska specifikationer/Filformatvalideringar TRS2 (file validation rules)
  • Onsdagen den 27 juni uppgraderades TRS 2 till en ny systemversion. Den nya versionen innehåller främst systemprestandaförbättringar samt rättning för felaktigt utfärdade felkoden CON-411 (Pending instrument validation) vid avvisade transaktioner.
  • Esma har den 20 juni 2018 publicerat ny information om LEI-kraven enligt Mifir. I skrivelsen bekräftas att sista dag för den interimslösning som introducerades i december 2017 för underlätta introduktionen av LEI-kraven kommer att vara den 2 juli 2018. Detta innebär att för rapporter med transaktionsdatum efter 2 juli kommer det valideras att transaktionsdatum infaller på samma datum eller senare än initialt registreringsdatum för kundens LEI-kod. Skrivelsen finns på Esmas webbplats.
  • Fredagen den 8 juni kommer TRS 2 att vara fortsatt avstängt för underhåll.
  • Torsdagen den 7 juni kommer TRS 2 att vara avstängt för underhåll. TR-filer går att skicka in men feedback kommer att börja skickas tillbaka först i slutet av dagen.
  • Torsdagen den 3 maj uppgraderades TRS 2-produktionsmiljö till en ny systemversion. Följande buggrättelser finns på plats efter uppgraderingen:
    1. Återkallelser (cancellations) på transaktioner i status 'RCVD' kommer nu att få status RCVD i stället för RJCT med CON-024 (Transaction for cancellation cannot be found);
    2. felaktigt utfärdat CON-502 (Option type does not match instrument classification);
    3. felaktigt utfärdat CON-472 (Underlying instrument is not present in reference data on transaction date);
    4. felaktigt utfärdat CON-370 (Country of branch membership is missing) för SI;
    5. felaktigt utfärdat CON-351 (Net amount is missing) för en del instrument med CFI D*****;
    6. felaktiga RJCT på transaktioner med instrument handlade i vissa valutor, t ex CZK och PHP;
    7. felaktiga RJCT med CON-552 (Expiry date is incorrect) för transaktioner där TradeDate är lika med ExpiryDate;
    8. lösning för felaktigt utfärdade CON-070, CON-120, CON-160 och CON-210 (Buyer/Buyer decision maker/Seller/Seller decision maker LEI is not valid).
  • TR-filer bearbetas dagligen kl. 11–23. Systemet tar dock emot TR-filer även övriga tider på dygnet utan att filbearbetning sker.
  • Observera att vi rekommenderar att rapportering för handelsdatum T sker först T+1.
  • Vi rekommenderar att datumet i filnamnet (TR_XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX_XX_2018MMDD_XXXX) motsvarar det nyaste handelsdatum som finns i filen.
  • Inga tomma filer behöver skickas in på transaktionsfria dagar (d.v.s. dagar utan transaktioner att rapportera).

LEI-kod

För att kunna transaktionsrapportera enligt Mifid2/Mifir krävs att såväl rapporterande företag som juridiska personer för vilkas räkning en transaktion har utförts har en LEI-kod.

Frågor och svar om LEI-koder

Ansökan om konto till produktionsmiljön

För att få åtkomst till TRS 2-systemets produktionsmiljö behöver en behörighetsanmälan skickas till FI. Anvisningar för hur man fyller i finns för varje typ av anmälan som beskrivs nedan. För snabbare hantering, skanna in och mejla den ifyllda blanketten till rapportering@fi.se. Skicka även den ifyllda blanketten på papper till Finansinspektionen, Box 7821, 103 97 Stockholm.

Bolag som transaktionsrapporterar för egen räkning

Följande blankett ska enbart användas av företag som avser lämna transaktionsrapporter till TRS 2-systemet direkt från sina egna it-system. Om transaktionsrapporteringen kommer att utföras av en godkänd rapporteringsmekanism (ARM) behöver inte någon behörighetsanmälan skickas till FI. I sådana fall är det den ARM som ska rapportera å företagets vägnar som ska ansöka om konto.

Behörighetsanmälan TRS 2-rapportering 

Godkänd rapporteringsmekanism

Godkänd rapporteringsmekanism (ARM) som har för avsikt att rapportera åt ett eller flera rapporteringsskyldiga företag använder följande blankett för att ansöka om konto.

Behörighetsanmälan TRS 2-rapportering, godkänd rapporteringsmekanism, ARM

Marknadsoperatör rapporteringsskyldig enligt art 26.5 i Mifir

Marknadsoperatörer som omfattas av rapporteringsskyldighet enligt art. 26.5 i Mifir använder följande blankett för att ansöka om konto.

Behörighetsanmälan TRS2-rapportering, marknadsoperatör rapporteringsskyldig enligt art.26.5 i Mifir

Inloggningsuppgifter

FI skickar inloggningsuppgifter i ett rekommenderat brev till den kontaktperson som har angetts i behörighetsansökan. Brevet innehåller även övriga uppgifter som behövs för att upprätthålla anslutning till TRS 2-systemet.

Anslutning

Anslutning till TRS 2-systemet sker enbart via en FTP-klient som stödjer SFTP. OBS: Det finns inte något webbgränssnitt för att rapportera transaktioner enligt Mifid2/Mifir.

IP-adress för anslutning till systemet skickas av FI till rapporterande företag (Submitting Entities) i ett brev tillsammans med inloggningsuppgifter, se Inloggningsuppgifter. Gå mot port 22.

Genom att ansluta till port 22 krypterar FI:s server automatiskt anslutningen med ett förinstallerat certifikat. Vid anslutningen ställs en fråga om att lita på värdnyckeln hos FI. Klicka "ok" för att acceptera nyckeln och kryptera kanalen.

Brevet med inloggningsuppgifter innehåller även information om mappstrukturen på FI:s SFTP-server. Transaktionsfiler (TR-filer) som skickas till FI läggs i Outgoing-mappen. Svarsfiler (FF- och FD-filer) hämtas från Incoming-mappen.

Tekniska specifikationer

Rapportering av transaktioner i finansiella instrument enligt Mifid 2/Mifir sker enligt tekniska specifikationer från Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten (Esma).

Vilka uppgifter som ska rapporteras i transaktionsrapporter (dvs. hur fält ska fyllas i) framgår av Bilaga 1 Tabell 2.

Esmas tekniska instruktioner

Filformatvalideringar TRS2 (file validation rules)

Innehållsvalideringar (content validation rules)

XML scheman (zip-fil)

Planerade driftstopp

FI behöver emellanåt stänga av TRS 2-systemet för underhåll. Vi kan även behöva åtgärda fel eller andra störningar.

Planerade driftstopp sker

• vid behov, klockan 17.00–23.59 varje onsdag. 

Rapportörens ansvar vid driftstopp

När TRS 2-systemet är avstängt är det inte möjligt att rapportera transaktioner. Den som ska rapportera ansvarar för att informationen lagras under driftstopp och skickas in så fort som möjligt när TRS 2-systemet åter är i drift.

Vid driftstörningar är det extra viktigt att den som ska rapportera försäkrar sig om att all information har rapporterats. 

Fel eller brister i TRS 2-systemet rapporteras till rapportering@fi.se.

Meddelanden om driftstopp

Du kan prenumerera på nyheter som rör rapporteringen till FI. Kryssa för valet "Rapportering" under "Prenumerera på fi.se" på sidan Prenumerera.

Referensdata

I TRS 2-systemet används referensdata från Esma.

Läs mer

Senast granskad: 2018-11-09
Laddar sidan