Framflyttat datum för den nya inloggningen till ägarrapportering

Datumet för när FI inför en ny inloggnings- och behörighetslösning för ägarrapportering är framflyttat till den 24 april.

Som FI meddelat tidigare förändras inte själva rapporteringen, men inloggningen kommer att ske i FI: s gemensamma rapporteringsportal, som på sikt ska samla i stort sett all rapportering till FI.

Inloggning och registrering av användare

Inloggningen kommer att ske via bank-id. För att kunna rapportera i Rapporteringsportalen behöver man först ha registrerat sig som användare. Detta kan vara bra att göra i god tid innan det är dags för själva rapporteringen, så att det finns ett konto klart att logga in på.

Delegering av behörigheter

Firmatecknare delegerar rapporteringsbehörigheter till dem som ska utföra rapporteringen. För att kunna göra detta måste firmatecknaren först ha registrerat sig själv som användare i Rapporteringsportalen.

Länk till registrering, mer information, lathund och instruktionsfilmer, finns på sidan "Om rapporteringsportalen".

Inga förändringar i själva rapporteringen

Den nya lösningen för att logga in och delegera behörigheter börjar gälla den 1 april. Som sagts handlar förändringen endast om hur man loggar in; själva systemet för ägarrapportering kommer inte att förändras.

Tänk också på att behålla ditt rapporteringskort om du även rapporterar periodisk inrapportering via installerad programvara.

Frågor

Om du har frågor, vänligen kontakta Rapporteringsavdelningen på telefon 08-408 980 37 (telefontid vardagar kl. 9-11) eller via mejl till rapportering@fi.se.