Rätt försäkring för tv:n (2008:21)

Behövs försäkringen säljaren i elektronikbutiken erbjuder när konsumenten köper till exempel en platt-tv? Frågan vållar många konsumenterna huvudbry – tiden att tacka ja eller nej är kort när konsumenten står i kassakön.

Det är konsumentens eget ansvar att ta reda på om försäkringen behövs. Därför är tillräcklig och korrekt information nödvändig för att konsumenten ska kunna fatta sitt beslut. Konsumenten riskerar att betala för ett försäkringsskydd som denna redan har och kan därför dra på sig en onödig kostnad.

Under hösten har Konsumentverket och Finansinspektionen granskat elektronikbranschens produktförsäkringar. Anledningen är att många konsumenter har klagat på produktförsäkringarna.

Rapporten har jämfört elektronikbutikens produktförsäkring med det övriga konsumentskydd som finns: garanti, reklamationsrätt, hemförsäkring och hemförsäkring med tillägg, så kallat "drulleskydd".