Kartläggning av försäkringsförmedlarnas verksamhet (2009:4)

Om konsumenten inte får tydlig information om vilka produkter och tjänster som får förmedlas av försäkringsförmedlare kan det få allvarliga konsekvenser. En konsument kan lätt tro att den till exempel erbjuds rådgivning, även om förmedlaren inte har tillstånd för detta. Förmedlaren har ett stort ansvar att förklara för kunden hur förutsättningarna ser ut.

Många försäkringsförmedlare får en stor del av sina intäkter från marknadsföringsbidrag från andra finansiella företag. Gränsen mellan marknadsföring och förmedling är svår att dra. För både kund och förmedlare får det dock stora konsekvenser om tjänsten bedöms vara marknadsföring eller förmedling.

Kartläggningen av försäkringsförmedlarnas verksamhet bygger på en enkät som besvarats av 850 aktörer. FI planerar att göra en fördjupad granskning av försäkringsförmedlarna under 2009.

Inbjudan till seminarium
Vi vill också bjuda in till ett seminarium om försäkringsförmedling med utgångspunkt från rapporten. Seminariet äger rum på Finansinspektionen, Brunnsgatan 3, den 21 april kl 8.30–10.00.