FI tillstyrker promemorian. FI föreslår dock att uppräkningen av paragrafer i 5 kap. 24 a § LVF ses över. FI föreslår också vissa andra mindre tillägg och förtydliganden.
FI tillstyrker i huvudsak promemorians förslag. Men det finns ett antal frågor där FI inte instämmer i promemorians förslag eller anser att det behöver göras förtydliganden och tillägg.
FI tillstyrker i huvudsak förslagen i remissen om elektroniska fakturor vid offentlig upphandling. Men FI avstyrker förslaget om att ge Ekonomistyrningsverket (ESV) i uppdrag att ansvara för en samordnad process för nyttorealisering samt uppföljning på en mer övergripande nivå.
FI instämmer i ett förslag om att lagtexten i 6 § lagen (2003:862) om finansiell rådgivning till konsumenter bör ändras.
FI tillstyrker förslaget om nya skatteregler för företagssektorn.
FI välkomnar det ökade kundskydd på marknaden för försäkringsdistribution som följer av försäkringsdistributionsdirektivet. FI är även positiv till att promemorian i vissa delar föreslår att det ska införas längre gående konsumentskyddsregler än vad som följer av direktivet och till de ställningstaganden som gjorts i frågan om gränsdragningen mellan försäkringsdistribution och värdepappersrörelse.
FI tillstyrker i huvudsak utredningens förslag.
FI välkomnar att utredningen gjort en grundlig genomgång av marknaden för delningsekonomi. Även om utredningen inte berör gräsrotsfinansiering finns intressanta slutsatser som kan komma att påverka också utvecklingen på finansmarknaden.
FI tillstyrker samtliga de förslag till ändringar av lagar som lämnas i betänkandet, men ser skäl att framföra synpunkter gällande vissa bedömningar i betänkandet. Synpunkterna gäller kreditförbudet.
FI anser att såväl konsekvenserna av den föreslagna ändringen som eventuella följdändringar i övriga bestämmelser i kontoföringslagen behöver utredas närmare.
FI avstyrker Riksbankens förslag att byta målvariabel och att införa ett variationsband på ±1 procentenhet kring inflationsmålet.
FI ställer sig bakom syftet med förslagen i promemorian. FI har tidigare tillstyrkt förslag om att krav på information om aktivitetsgrad i fonder ska lagfästas.
FI har svarat på EU-kommissionens samråd om FinTech: en mer konkurrensbetonad och innovativ europeisk finansiell sektor. FI välkomnar kommissionens arbete och framhåller vissa övergripande principer.
Finansinspektionen (FI) tillstyrker förslagen till regler för när Riksbanken ska ha möjlighet att ta upp lån för att förstärka valutareserven. Att upplåning endast får ske om valutareserven har använts i likviditetsstödjande åtgärder ger en rimlig balans mellan behovet av att Riksbanken har tillräckliga medel tillgängliga för att med kort varsel kunna ge likviditetsstöd i utländsk valuta och principen att staten inte binder mer medel i öronmärkta fonder än nödvändigt.
FI tillstyrker promemorians lagförslag om ytterligare verktyg för makrotillsyn. Förslagen utökar FI:s möjligheter att vidta åtgärder.
Finansinspektionen (FI) avstyrker förslagen att ta bort målnivån för resolutionsreserven och slopa den planerade riskavgiften. En permanent resolutionsavgift går inte att motivera utifrån syftet med resolutionsramverket. Resolutionsavgiften bör därför tas bort när målnivån nås, i enlighet med gällande regler.
FI tillstyrker promemorians lagförslag. FI anser att det finns behov av förtydligande vad gäller årliga avgifter och FI:s kostnader.
Finansinspektionen (FI) ser fördelar med den föreslagna öppna lösningen jämfört med övriga alternativ, men anser att förslaget har vissa brister som bör få uppmärksamhet i den fortsatta lagstiftningsprocessen.
Utredningens bedömningar och förslag ligger i huvudsak utanför FI:s ansvarsområde. På punkten betalkonto vill FI dock ge vissa synpunkter.
FI bedömer att den föreslagna skatten skapar betydande snedvridningar och därför inte bidrar till en neutral beskattning.
Utifrån de utgångspunkter som Finansinspektionen har att beakta har myndigheten ingen invändning mot förslaget att slopa gruppundantaget för konkurrensbegränsande avtal inom försäkringssektorn.
Finansinspektionen (FI) bedömer att utredningens förslag går i rätt riktning, men är otillräckliga för att rätta till bristerna i premiepensionssystemet.
FI har inga invändningar mot utredningens (Villkor för intjänande och bevarande av tjänstepension (SOU 2016:51)) ställningstaganden. FI gör dock några kommentarer till hur lagtexten skulle kunna formuleras för att undvika överlappning med existerande terminologi inom områdena tjänstepension och försäkring.
Finansinspektionen tillstyrker samtliga förslag till lagändringar, men framför synpunkter på vissa bedömningar i betänkandet.
FI tillstyrker utredningens förslag och lämnar förslag på några mindre ändringar om kostnadstak och kreditprövning.
FI har ändrat sitt remissyttrande från 2015 om ansvaret för redovisningstillsynen i Sverige. I sitt ursprungliga yttrande ställde sig FI i huvudsak bakom förslaget att FI skulle få det fulla ansvaret för den svenska redovisningstillsynen.
Finansinspektionen tillstyrker i huvudsak de förslag som presenteras i utredningen Betaltjänster, förmedlingsavgifter och grundläggande betalkonton (SOU 2016:53). Vissa bestämmelser bör dock förtydligas.
Finansinspektionen tillstyrker flertalet av de förslag som läggs fram i slutbetänkandet av 2014 års fondutredning, men har ett antal synpunkter på delar av förslagen.
Finansinspektionen tillstyrker i huvudsak förslagen som presenteras i Utdrag ur utkast till lagrådsremiss – Tillgång till betalkonto med grundläggande funktioner. Vi har dock en del synpunkter.
Finansinspektionen (FI) har fått möjlighet att yttra sig över Riksgäldens förslag till ändrade föreskrifter om insättningsgaranti (RG 2016/1064). Som tillsynsmyndighet har FI ett stort intresse av att insättningsgarantin är utformad på ett sätt som bidrar till ett stabilt finansiellt system som präglas av högt förtroende, samtidigt som det finns ett högt skydd för konsumenter.