För att förbättra möjligheterna till effektiv likviditetshanteringen i fonder och för att bättre skydda investerare har förslag till nya bestämmelser om likviditetshanteringsverktyg tagits fram. När bestämmelserna träder i kraft kommer fondbolag, förvaltningsbolag och förvaltare av alternativa investeringsfonder (AIF) att behöva ansöka om ändring av fondbestämmelserna för samtliga värdepappersfonder och specialfonder de förvaltar.
Ansökan ska göras i enlighet med 4 kap. 9 § lagen (2004:46) om värdepappersfonder (LVF) respektive 12 kap. 3 § i lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder (LAIF).
AIF-förvaltare som förvaltar andra öppna alternativa investeringsfonder än specialfonder kommer att behöva lämna in en anmälan om väsentlig ändring avseende sin verksamhet eller organisation i enlighet med 3 kap. 10 § LAIF.
Nya regler från april 2026
Till följd av ändringar i EU-direktiv på fondområdet ska Sverige senast den 16 april 2026 anta och offentliggöra bestämmelser i lag eller annan författning som säkerställer att det för varje värdepappersfond, specialfond och annan öppen alternativ investeringsfond finns minst två lämpliga verktyg för likviditetshantering av åtta särskilt angivna verktyg. Syftet bakom de nya reglerna är att säkerställa en effektivare hantering av likviditetspåfrestningar i tider av marknadsstress och för att bättre skydda investerare.
Direktiv (EU) 2024/927 (eng)
Reglerna berör samtliga fonder
Regleringen omfattar samtliga värdepappersfonder enligt LVF och specialfonder enligt LAIF. Regleringen omfattar även andra öppna alternativa investeringsfonder som förvaltas av auktoriserade AIF-förvaltare.
Detaljerade EU-krav
Utöver vad som framgår av EU-direktiven har den Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten (Esma) utarbetat förslag till tekniska standarder för tillsyn (RTS) för både värdepappersfonder och öppna alternativa investeringsfonder (inklusive specialfonder), för att närmare fastställa egenskaperna hos likviditetsverktygen. Förslaget lämnades den 16 april 2025 till Europeiska kommissionen, som kommer att ta beslut om det. Esma har även tagit fram riktlinjer om val och kalibrering av likviditetshanteringsverktyg för likviditetsriskhantering och främjande av finansiell stabilitet. När RTS:en är antagen kommer riktlinjerna att översättas till svenska. Om RTS:en skulle ändras kan riktlinjerna även komma att justeras för att överensstämma med RTS:en.
Esmas förslag till RTS (eng)
Ändringar av svenska lagar och tidsfrister för ansökan
Den 16 maj 2025 lämnade Fondmarknadsutredningen sitt delbetänkande En starkare fondmarknad (SOU 2025:60) till regeringen. I betänkandet lämnas förslag till ändringar i LVF och LAIF. Lagförslagen innehåller både bestämmelser om likviditetshanteringsverktyg och ikraftträdande- och övergångsbestämmelser för befintliga fonder när det gäller införandet av sådana verktyg. Enligt förslaget till övergångsbestämmelser ska ett fondbolag eller ett förvaltningsbolag för varje värdepappersfond som det förvaltar senast sex månader efter ikraftträdandet ansöka om godkännande av ändring av fondbestämmelserna med anledning av de likviditetsverktyg som ska införas. Finansinspektionen föreslås därefter få sex månader till att pröva ansökan. Motsvarande bestämmelser föreslås även för ändringar i LAIF.
En starkare fondmarknad SOU 2025:60 (Regeringskansliet)
Remiss av Fondmarknadsutredningens betänkande
Den 2 juni 2025 skickade regeringen Fondmarknadsutredningens delbetänkande En starkare fondmarknad (SOU 2025:60) på remiss till berörda myndigheter, organisationer och andra intressenter. FI är en av de myndigheter som ska svara på remissen. Svaret ska lämnas till Finansdepartementet senast den 30 september 2025.
Remiss av SOU 2025:60 En starkare fondmarknad (Regeringskansliet)
Frågor och svar om likviditetshanteringsverktyg
Hur hanterar Finansinspektionen ansökningar som kommer in före det att den svenska lagstiftningen om likviditetshanteringsverktygen har trätt i kraft?
En ansökan kan inte prövas mot en bestämmelse som ännu inte har trätt i kraft. Om det kommer in en ansökan om att införa sådana likviditetshanteringsverktyg som avses i UCITS och AIFMD före ikraftträdandet och det i ansökan hänvisas till bestämmelser som inte har trätt i kraft kommer ansökan att avvisas.
Är det tillåtet att ha likviditetsverktyg som är utformade i enlighet med de tekniska standarder för tillsyn (RTS:erna) som Europeiska kommissionen har getts befogenhet att anta, innan det finns svensk lagstiftning på området?
Det finns inget hinder mot att komma in med en ansökan om nya eller ändrade fondbestämmelser och att i fondbestämmelserna inkludera ett likviditetsverktyg. Finansinspektionen kommer då pröva om fondbestämmelserna kan godkännas och en bedömning får göras i det enskilda fallet.
Om ett likviditetsverktyg strider mot svensk rätt kan fondbestämmelser som innehåller ett sådant verktyg inte godkännas, oavsett om likviditetsverktyget är förenligt med RTS:erna eller inte. Det kan däremot finnas likviditetsverktyg som är förenliga med svensk rätt. Även om en sådan ansökan skulle godkännas kan sökanden behöva komma in med en ny ansökan när de svenska bestämmelserna väl har trätt i kraft. Anledningen är att det är först vid denna tidpunkt som Finansinspektionen kan pröva om fondbestämmelserna uppfyller kraven för likviditetshanteringsverktyg enligt det nya regelverket.
Vi har redan infört justerat fondandelsvärde (swing pricing) enligt 4 kap. 10 b § lagen (2004:46) om värdepappersfonder. Måste vi ansöka om ändring av fondbestämmelserna på nytt när de nya reglerna träder i kraft?
Ja. Om förslagen i delbetänkandet En starkare fondmarknad (SOU 2025:60) genomförs i svensk rätt måste fondbestämmelserna prövas och godkännas på nytt enligt de nya bestämmelserna.